Pages

Saturday, October 6, 2012

Erti seorang TEMAN....


Seorang menulis barat pernah berkata,dalam dunia ni,kita tak ada sapa2 kecuali diri kita sendiri.tapi dalam diri kita,kita beruntung sebab ada seorang teman yang paham kita..macam mana kita mengharap kejujuran dan keikhlasan seorang teman,begitu juga dia..tapi kita sering lupa dalam hal 2..kita rasa dikhianati bila dia tak menepati janjinya,kita tak bagi dia peluang untuk terangkan hal sebenaqnya..

Bagi kita,tu semua alasan dia nak tutup kesilapan dan nak bela diri dia saja..kita sebenaqnya lupa kita juga pernah buat dia ternanti-nanti..sebab kita juga ada janji yang tak ditepati..kita bagi seribu satu alasan kita..waktu itu,terfikirkah kita tentang perasaan dia..?seperti kita juga,dia pun tahu rasa kecewa..
Kita selalu lupa,untungnya jadi teman yang selalu disisi waktu kita memerlukannya..dia dengar luahan perasaan kita,segala rasa kecewa dan ketakutan,harapan dan impian yang kita luahkan..dia bagi jalan sebagai luahan penyelesaian masalah..selalunya kita asyik cerita hal kita ja,,sampai kadang-kadang terlupa,teman kita pun ada cerita nak kongsi dengan kita..pernah tak kita bagi dia peluang untuk menceritakan rasa bimbang dia..??ketakutan dia..??cita-cita dan impian dia..?

Pernah tak kita menenangkan dia macamna dia pernah menyabarkan kita..ikhlas ka kita mendengar kejayaan dan berita-berita gembira dia..?mampu ka kita jadi sumber kekuatannya sepertimana dia meniup semangat setiap kali kita kecewa dan menyerah kalah..?dapat ka kita menyakinkan dia bahawa kita boleh dipercayai,kita boleh jadi tempat untuk dia bersandar bila terasa lemah,untuk dia tak rebah saat tu..?bolehkah kita jadi bahu untuk dia sandarkan harapan..?

Sesekali jadilah teman yang mendengar..dari hanya bercerita..ambillah masa untuk memahami hati dan perasaan teman sebab dia juga seorang manusia,dia juga ada rasa takut,bimbang,sedih, dan juga kecewa..dia juga ada kelemahan dan dia juga perlukan teman sebagai kekuatan..
Jadilah kita temannya itu..kita selalu tengok dia ketawa,tapi sebenanqnya dia tak setabah yang kita sangkakan..di sebalik senyuman tu,mungkin banyak cerita sedih yang nak diluahkan,..disebalik senyuman tu,mungkin banyak cerita sedih yang nak diluahkan..disebalik ketenangannya mungkin tersimpan seribu ketakutan yang kita tak tahu..

Tapi,kalau kita cuba jadi teman seperti dia,mungkin kita akan tahu..
terima kasih semua teman-teman kin selama nih..mudah-mudahan ALLAH akan panjangkan persahabatan kita n diredhainya..AMIN...



2 comments:

aku eryati said...

dulu masa sekolah dapat teman terbaik tu..bila sudah masing2 ABIS SEKOLAH TEMAN TERBAIK TU PURA2 TIDAK KENAL DAN LUPA BAHAWA PERNAH BERTEMAN BAIK DGN SAYA..huhu sedihnya

kin said...

satu ja prinsip kita boleh pegang..biar org buat dkt kita,tp jgn kita buat dkt org..jgn sesekali kita jd sahabat cam2..kin pun pernah jmp kwn camni..